Bilde hvor man ser en utstrukket arm som holder en lyspære opp mot en bakgrunn som har en gradient som går fra fargen lyseblå i toppen og nedover til korallrød.
18/9/2021

Fra idé til lansering i ekspressfart!

Dette er fordelene med Minimal viable product (MVP).

Hva er Minimal viable product (MVP)?

For å kunne lansere nye tjenester så raskt som mulig, og ikke minst gjøre sluttbrukerne fornøyde, har vi valgt en Minimal viable product-tilnærming til produktutvikling. Uttrykket ble introdusert av Eric Ries i boka The Lean Startup; en moderne klassiker innen entreprenørskap og forretningsutvikling. 

«The minimum viable product is that version of a new product which allows a team to collect the maximum amount of validated learning about customers with the least effort.» 

Poenget er at du ikke må ha et komplett, finjustert produkt før du gjør det tilgjengelig på markedet. Snarere tvert imot! Det er enklere for sluttbrukerne å sette ord på hva de faktisk trenger (og kan leve uten) hvis de har et konkret produkt å forholde seg til. Dessuten går prosessen fra idé til lansering mye raskere. La oss utdype:

Raskeste vei til mål

Mange leverandører bruker unødvendig lang tid på å lansere nye produkter og tjenester – rett og slett fordi prosjektene blir for omfattende. De tar høyde for overflødige integrasjoner og funksjoner som sjelden blir brukt. En Minimal viable product-tilnærming tvinger oss til å tenke enklere og fjerne uviktige (kanskje til og med unødvendige) funksjoner og heller prioritere oppgavene som løses. Som kunde av Digitive betyr det at du får produktet eller tjenesten din på markedet raskere  – med funksjonene som er essensielle for brukerne. 


På brukernes premisser

Når MVPen er lansert og tatt i bruk, kan vi lære av brukerne i arbeidet med å forbedre produktet – istedenfor å tro og mene. Eric Ries kaller det en build - measure - learn feedback loop. Vi gjør analyser som gir umiddelbar innsikt i hvilke funksjoner som eventuelt mangler og hvilke som må justeres. Brukernes respons vil nesten garantert gi nye ideer, som vi tar med oss videre i produktutviklingen.

For det er nå jobben med å lage den ultimate tjenesten starter, men da ved å gjøre fornuftige prioriteringer basert på sluttbrukernes premisser. 

Du vil kanskje også lese

Grafisk og fargerikt bilde av en robot som står med en skjerm med grafer på foran seg.AI in action: Hvordan teamet vårt brukte en dag på å teste AI-verktøy på kontoret

Hva vil skje hvis vi gir arbeidshverdagen vår et lite AI-boost? Det var vi nysgjerrige på å finne ut. Vi bestemte oss for å bruke en hel dag på å utforske AI-verktøy – og la oss bare si at det ble en av de mest interessante dagene på kontoret på lenge.

Les mer
Grafisk illustrasjon av hvordan man ikke bør og bør utforme et bestillingsskjema.Øk konverteringene på nettstedet ditt med et velfungerende bestillingsskjema

At din nettside har et velutviklet bestillingsskjema er avgjørende for både brukeropplevelsen og konverteringen. Her er vår 8-punktsliste over hva vi mener er beste praksis for et godt bestillingsskjema!

Les mer
Se alle artikler her